گفتگو با سعید عقیقی

سعید عقیقی در گفت و گویی با خبرنگار گروه روابط عمومی جشنواه فیلم کوتاه نهال ، درباره ی ارزیابی کیفیت آثار ارائه شده در بخش فیلمنامه گفت : حقیقت این است که من در جشنواره های متعددی حضور دارم و در طول سال فیلمنامه های کوتاه متعددی میخوانم . میتوان گفت به دلیل پایین بودن سطح آموزش و وجود تناقضی که بین فیلمنامه های موجود با ساختارهای اصلی فیلم کوتاه ، کیفیت فیلمنامه ها پایین بود .

نویسنده ی شبهای روشن درباره ی نحوه ی داوری خود و معیارهایش برای انتخاب آثار اینگونه بیان کرد : این که در یک رخداد یک شخصیت مرکزی وجود داشته باشد و فیلم نامه بر همان اساس حرکت بکند و از طریق آن بتواند یک رخداد معین را در کل فیلم نامه پیش ببرد ، یک اصل است که در فیلم نامه وجود دارد چون ویژگی اصلی یک فیلم نامه کوتاه داستانی این است که بتواند ما را از طریق یک رخداد مرکزی یا یک شخصیت همراه کند .
داور بخش فیلمنامه جشنواره نهال سیزده پیرامون فیلمنامه های اقتباسی موجود در آثار بیان کرد :
چند مورد فیلمنامه اقتباسی داشتیم ولی هنوز آنقدر اقتباس شکل واقعی خودش را پیدا نکرده و در همان چند اثر هم قالباً خود آن ایده گرفته شده ، شاید باز من اشاره کنم به کیفیت آموزش ، شاید در عرصه آموزشی باید این مورد را به عنوان یک متد یا یک ماده درسی در این زمینه که چه داستان هایی برای فیلم شدن مناسب هستند و چه داستان هایی مناسب نیستند توضیح داد .
سعید عقیقی راجع به بین المللی شدن نهال در دوره سیزهم خود و تاثیر این قدم بزرگ در کیفیت جشنواره گفت : حقیقتا ، من اصولاً با هرگونه حجم دادن غیر طبیعی مخالفم تا جایی که ممکن است به جای صرف هزینه های بی مورد و موضوعات مختلف مثل ایجاد فضا برای بالا بردن تعداد فیلم های نمایش داده شده به جای همه این هزینه ها بودجه ای اختصاص بدهیم به بچه ها تا فیلم بسازند ، بی هوا مغزشان را با مسائل شبه فلسفی و من در آوردی پر نکنیم و تا جایی که ممکن است به آنها کمک کنیم کار عملی انجام بدهند ، الان یکی از بزرگترین مشکلات بچه ها بخصوص در رشته های هنری این است که از طریق تئوری های من در آوردی به این نتیجه رسیده اند که علوم تجربی و ریاضی ، علومی هستند قطعی که نتیجه آنها با آزمایش و تجربه و فرمول به دست می آیند و علوم انسانی و هنر علومی هستند بدون اصول و منطق که هرکسی هرچیزی گفت و هر کس هم که از خارج دارد یه موضوع شبه فلسفی صادر میکند به طور کلی آدم مهمی میشود .
وی در رابطه با تاثیر نهال به عنوان یک جشنواره دانشجویی و جوان گرا در رشد و کمک به سینمای کشور و همین طور فیلم سازی جوانان گفت : جشنواره ها یک امتیاز دارند و یک خطر، امتیاز آنها این است که برای اولین بار جوانان خودشان را در یک آزمون می بینند و راجع به آثارشان داوری میشود و خطرشان این است که سیستم داوری و جایزه دادن ها خیلی سریع آنها را متوجه میکند که چگونه فیلم بسازند که در جشنواره جایزه بگیرند ، نه اینکه فیلمی بسازند که دوست دارند و به روشی که بلد هستند ، به همین دلیل است که شما فیلم نامه ها و فیلم های کپی زیاد می بینید یعنی وقتی یک فیلمساز بلند ما در جایی موفق میشود ، شما نسخه های کوتاه آن فیلم ها را در جشنواره ها می بینید ، در نهایت حیرت ، این بخش خطر است . به نظرم بهترین راه حل این است که بعضی ها با آگاهی و علاقه فیلم های خودشان را بسازند و دست از تقلید بردارند . فیلم های ضعیفی که حتی یک موقعیت را پیش میبرد . یعنی یک فرم جذاب و یک فرم اورجینال دارد ، خیلی بهتر از فیلم هایی است که از یک فیلم خارجی کپی شده ، در چند اثر از این فیلم نامه ها ، شما ایده هایی را می بینید که از یک فیلم بلند گرفته شده و کپسوله شده در فیلمنامه چند دقیقه ای ، این لطمه ای به خود آن دوستان است و وقتی وارد فضای فیلم بلند میشوند ، تبدیل به فیلم سازانی میشوند که لزوماً باید داستان های خرده پیرنگی تعریف کنند و طبیعتاً فیلم هایی بسازند که دارای ایده گسترده ای نیستند و در هنر و تجربه چند سانس نمایش داده میشوند و همانجا هم تموم میشود .

شایان ذکر است سعید عقیقی از چهره های مطرح فیلمنامه نویسی در اولین دوره ی برگزاری بخش مسابقه فیلمنامه جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه نهال به داوری آثار پرداختند.

یک نظر بدهید